Având în vedere natura provocărilor demografice și contextul economic din Moldova o intervenție pro-activă inclusă în noul program va fi elaborarea și întroducerea programelor de educație sexuală în școli.
Y-PEER Moldova, pe 18 decembrie anul curent, a prezentat în cadrul discuției publice ”Educația sexuală – nimic deosebit”, rezultatele pilotării cursului de educație sexuală în două școli din Republica Moldova, organizată cu suportul Fondului ONU pentru Populație în Moldova/UNFPA. Y-PEER, Rețeaua de Tineri Educatori de la Egal la Egal, reprezintă o inițiativă inovativă, complexă, pentru tineri care se afla sub egida UNFPA. În Republica Moldova reţeaua Y-PEER a fost creată în septembrie 2004. Programul Y-PEER, ca metodă inovativă de instruire, a fost aprobat de Ministerul Educaţiei. Pe moment, există mai bine de 100 de tineri educatori de la egal la egal, care se implică cu dedicaţie în activităţile organizate. Conform evaluărilor internaţionale, reţeaua Y-PEER este considerată una dintre cele mai active reţele de tineret din regiune.
Educaţia de la egal la egal este procesul prin care tineri bine pregătiţi şi motivaţi desfăşoară activităţi educaţionale informale sau organizate cu egalii lor - persoane de aceeaşi vârstă, cu aceeaşi pregătire şi cu interese similare. Scopul educatorilor este de a dezvolta semenilor lor cunoştinţe, atitudini, deprinderi utile de viaţă şi a-i convinge să-şi protejeze propria sănătate cu toată responsabilitatea. Practica a demonstrat că programele bine concepute şi bine implementate pot contribui într-o foarte mare măsură la îmbunătăţirea cunoştinţelor, atitudinilor şi deprinderilor tinerilor în domeniul sănătăţii reproducerii şi al prevenirii răspândirii virusului HIV.
Inițiativa de a pilota cursul de educație sexuală a apărut după ce Y-PEER a discutat cu 1100 tineri din Moldova. Ca rezultat, 1010 din ei au spus că au nevoie de educație sexuală în școală.
Timp de un semestru, începând cu luna septembrie și până în decembrie 2016, trainerii Y-PEER au pilotat cursul de educație sexuală în clasele a 8-a și a 9-a în Gimnaziul din satul Vânători, r-nul Nisporeni și Liceul ”Spiru Haret” din Chișinău. Această inițiativă a avut ca scop asigurarea accesului sistematic și structurat la informație veridică și adaptată vârstei și necesității tinerilor. În total cursul de educaţie sexuală a fost predat pentru 62 de elevi din cele două instituţii, o dată pe săptămână. Coordonatoarele Y-PEER au menţionat că, dacă instruirea începe de la o vârstă timpurie, educaţia sexuală comprehensivă îi ajută pe copii şi tineri să-şi înţeleagă mai bine sentimentele şi schimbările prin care trece organismul lor, precum şi să stabilească relaţii sigure, sănătoase şi adecvate cu ceilalţi. Ca rezultat al acestui curs elevii și-au îmbunătățit cunoștințele în ceea ce privește sănătatea lor sexuală și reproductivă. Rezultatele testelor de cunoștințe anonime, realizate în septembrie și în decembrie, demonstrează că mai mult din jumătate din tineri știu care sunt metodele principale de contracepție, știu care sunt semnele sarcinii și cum să se protejeze de infecții cu transmitere sexuală, și la cine să se adreseze, dacă au probleme de sănătate sexuală și reproductivă.
„Cunoştinţele tinerilor în ceea ce priveşte sănătatea reproductivă s-au îmbunătăţit considerabil. La fel, am înţeles că un semestru nu este destul pentru acest curs. Este nevoie de mai mult timp. Chiar şi tinerii au spus că îşi doresc să discute mai multe teme în cadrul cursului. De asemenea, am înţeles că acest curs trebuie să fie foarte prietenos pentru tineri şi trebuie predat de către un profesor care îşi doreşte să facă acest lucru şi se simte comod şi liber să o facă”, a subliniat Liuba Chirilov, director executiv Y-PEER Moldova.
Rita Columbia, Reprezentată UNFPA în Moldova a provocat tinerii să devină promotorii schimbării și să-și unească vocile pentru a cere educație sexuală în școală. “Voi aveți puterea de a asigura ca și alți tineri să profite de aceste cunoștințe, care le-ați acumulat timp de un semestru, și care vă vor fi foarte utile pentru a face alegeri sănătoase și a lua decizii fără riscuri în viață”, a subliniat Rita Columbia.
Directoarea Gimnaziului din satul Vânători, Larisa Gheorghică, spune că această iniţiativă este salutabilă pentru că, deşi colectivul pedagogic depune eforturi pentru a le explica copiilor aceste subiecte, au existat precedente, inclusiv sarcini neplanificate în rândul elevelor. În opinia sa, problema este deja de mai mulţi ani, pentru că educaţia sexuală e predată elevilor doar ocazional – fie la orele de educaţie civică, fie la cele de diriginţie. Directoarea spune că de multe ori aceste subiecte sunt considerate tabu şi printre părinţi, şi printre profesori. Însă, în cadrul acestui curs, pe post de profesori au fost coordonatoarele Y-PEER, care sunt din generaţia tânără şi au reuşit să-i apropie pe tineri şi să-i predispună la discuţii libere.
”Sper că Ministerul Educației va susține inițiativa de a include educația sexuală în școală, fiindcă ne confruntăm cu probleme majore. Majoritatea părinților pleacă peste hotare, iar copii, care nu au parte de educație sexuală corespunzătoare necesităților și vârstei, sunt lăsați să depășească toate provocările de unii singuri”, a declarat Larisa Gheorghică.
Materiale informative:
https://www.youtube.com/watch?v=0ZBQfhcC5mY
https://www.youtube.com/watch?v=-1vkZuuE7x4